CRS 02.10.2020 / Czym jest CRS? Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, „CRS”) to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Bank Spółdzielczy w Raciążu. CRS ma w celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania. Kogo dotyczy CRS? Celem CRS jest ustalenie rezydencji podatkowej klientów. Zgodnie z wymogami CRS instytucje finansowe mają obowiązek wskazania klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w kraju innym niż ten, w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Informacje te muszą następnie zostać przekazane lokalnym organom podatkowym. Dlaczego Bank pyta mnie o mój kraj(e) rezydencji podatkowej? Zgodnie z CRS, lokalne organy podatkowe wymagają od instytucji finansowych, w tym również od Banku Spółdzielczego w Raciążu, aby uzyskały, a następnie raportowały informacje dotyczące statusu podatkowego swoich klientów. Czy jest to praktyka stosowana przez wszystkie banki? Tak, wszystkie instytucje finansowe w państwach uczestniczących w procedurze CRS mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami CRS. Jakie informacje klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku Spółdzielczego w Raciążu? W związku z wymogami CRS, Bank Spółdzielczy w Raciążu poprosi o dostarczenie poniższych informacji: Klient indywidualny: imię i nazwisko, aktualny adres zamieszkania, miejscowość i kraj urodzenia, data urodzenia, kraj / kraje rezydencji podatkowej, numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN; Klient instytucjonalny : nazwa, aktualny adres siedziby (w tym kraj), kraj / kraje rezydencji podatkowej, kraj rejestracji, numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN, rodzaj podmiotu, miejsce urodzenia (dotyczy osób kontrolujących) rodzaj osoby kontrolującej (dotyczy tylko niektórych podmiotów) Jak zdefiniować, który kraj jest moim krajem rezydencji podatkowej? Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. Przypomnieć należy, iż polską rezydencję podatkową ustala się na podstawie miejsca zamieszkania. Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która: posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W przypadku pytań dotyczących Państwa kraju rezydencji podatkowej, prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank Spółdzielczy w Raciążu nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego. Mieszkam w kraju, w którym płacę podatki dlaczego muszę dostarczyć te informacje? W związku z wymogami CRS, Bank Spółdzielczy w Raciążu jest zobowiązany ustalić status rezydencji podatkowej wszystkich swoich klientów, nawet jeśli są oni rezydentami kraju, w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Na ogół w takiej sytuacji dane klienta nie będą raportowane do lokalnych organów podatkowych dla potrzeb CRS. Jak często muszę przekazywać te informacje? Po otrzymaniu przez Bank ważnego oświadczenia o rezydencji podatkowej złożenie kolejnego konieczne będzie jedynie w związku z aktualizacją informacji dotyczących rachunku lub jeśli Bank uzna, że status wymagający raportowania w świetle przepisów CRS mógł ulec zmianie. Jeśli dostarczyłem wszystkie niezbędne informacje, dlaczego Bank prosi mnie o przesłanie dodatkowych dokumentów? Bank jest prawnie zobowiązany do zweryfikowania wszystkich informacji dostarczonych przez klienta. W celu potwierdzenia tożsamości lub zadeklarowanego kraju rezydencji podatkowej, klient może zostać poproszony dodatkowo o dostarczenie kopii dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego jego rezydencję podatkową. Jakie informacje zostaną przekazane do lokalnych organów podatkowych? Do lokalnych organów podatkowych zostaną przekazane dane dostarczone przez klienta na formularzach: Oświadczenie o statusie rezydencji podatkowej „CRS” dla klienta indywidualnego, Oświadczenie o statusie rezydencji podatkowej „CRS” dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą oraz rolnika, Oświadczenie o statusie rezydencji podatkowej „CRS” dla klienta instytucjonalnego, a także informacje o rachunkach i produktach klienta, włączając w to m.in.: saldo rachunku lub wartość; łączną kwotę wpłaconych odsetek lub płatności. Dlaczego Bank przekazuje do organów podatkowych moje dane podatkowe? Działając w świetle przepisów CRS, Bank jest zobowiązany do przekazywania lokalnym organom podatkowym informacji podatkowych o swoich klientach. Czy Bank działa zgodnie z zasadą ochrony prywatności? Tak. Bank udostępni informacje o kliencie jedynie właściwym organom podatkowym, jeśli jest to zgodne z obowiązującym prawem bankowym. Gdzie uzyskam dodatkowe informacje? W przypadku pytań dotyczących standardu CRS i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy skontaktować się z lokalnym organem podatkowym lub niezależnym doradcą, gdyż Bank nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego. Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD